Skin created by Dynamix of the IF Skin Zone.

InvisionFree gives you all the tools to create a successful discussion community.
InvisionFree - Free Forum Hosting
Welcome to Elamattomien Klubi. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Pages: (2) [1] 2  ( Go to first unread post )

Death/black metal, pakkohan jonkun muunkin on kuunnella...
tutka
Posted: 27.11.2004, 15:21

Kivikasvo.

Group: Members
Member No.: 20

Eli tässä on oma topiikki hieman raskaammalle raskaalle musiikille.
Itse voisin sanoa että molemmat em. lajit menevät laidasta laitaan, eli ihan ääriblackista tuonne Children of Bodomiin käy kyllä.
Suosittelemiani näiden lajien bändejä ovat Immortal Souls, Cob, Norther, Arch Enemy, Blind Stare, Cradle of Filth ja Soulfallen.
Sana on vapaa, käyttäkää sitä.
Nightwolf
Posted: 27.11.2004, 15:39

Mörrimöykky

Member No.: 25

Itse en oikein pidä black/death metallista. Eivätkö nämä ole juuri niitä joissa "laulaja" örisee? Minun mielestäni nimittäin vokalistin pitää oikeasti osata laulaa. Sillä kyllähän kaikki osaavat öristä. Ja musiikkikin on hyvin yksipuolista, ehkä masentavaakin. Ja huom, en kuuntele edes Children of Bodomia, sillä en pidä edes Laihon "laulu"tyylistä. Se nimittäin kuulostaa mielestäni enemmän koiran haukkumiselta kuin laululta. No, makunsa kullakin. :rolleyes:
Sunar
Posted: 27.11.2004, 15:57

Rappioitunut admin

Group: Admin
Member No.: 1

QUOTE (Nightwolf @ Nov 27 2004, 03:39 PM)
...Sillä kyllähän kaikki osaavat öristä...

Sen verran luokattomia örinöitä kuulee aina siellä täällä, että tuota en tosiaankaan voi allekirjoittaa.

Itse kuuntelen melko paljon raskaampaakin heviä. Deathia kuitenkin pääasiassa. Doom ei oikein iske ja blackista tulee kuunneltua lähinnä kaupallisempia yhtyeitä (esim Dimmu). True black ei oikein iske. Northeria ja Bodomia tulee aika paljon kuunneltua, mutta ei melodeath on kuitenkin deathista aika kaukana.

Sunar
Posted: 27.11.2004, 21:55

Rappioitunut admin

QUOTE (Sasanair @ Nov 27 2004, 08:58 PM)
Pakko nyt motkottaa: Dimmu Borgir, Cradle of Filth yms. nu-metal-bändit EIVÄT ole Black Metallia. BM on äärimusiikkia niin musiikillisesti kuin sanoituksellisesti eikä sitä ole ilman Saatanaa; naislaulu, syntikat (Emperor saa nekin anteeksi...), vampyyri- ja korppilyriikat ja bändilogolla varustetut avainnauhat eivät siihen kuulu.

Itse kyllä laskisin Dimmun vielä black metallin puolelle (CoF ei kyllä minunkaan mielestäni sinne kuulu), vaikkakin se melko kaupalliseksi on mennytkin. En ainakaan sitä mihinkään muuhun genreen pysty millään sijoittamaan.
Sasanair
Posted: 27.11.2004, 22:32

Member No.: 30

Okei. Kaupallinen Black Metal olkoon Dimmun genre ;).
ansku
Posted: 28.11.2004, 01:02

Puunhalaaja

Member No.: 19

Ehkä minulla ei ole mitään sanottavaa varsinkin kun blacki ja death ovat minulle aikas vieraita, mutta miten se kaupallisuus/kuuluisuus/suosion määrä vaikuttavat genreen? :huh: :)
Waeltaja
Posted: 28.11.2004, 16:20

Member No.: 12

QUOTE (Nightwolf @ Nov 27 2004, 01:39 PM)
Sillä kyllähän kaikki osaavat öristä.

Itse asiassa ymmärtääkseni "öriseminen" vaatii ääneltä todella paljon, eli todellakaan kaikki eivät pysty siihen.
Keskustelimme tästä joskus ystäväni kanssa, joka on opetellut laulamaan "örisemällä" ja on ihan muutamassa bändissäkin laulajana.
Nightwolf
Posted: 28.11.2004, 18:10

Mörrimöykky

Member No.: 25

QUOTE (Waeltaja @ Nov 28 2004, 04:20 PM)

Itse asiassa ymmärtääkseni "öriseminen" vaatii ääneltä todella paljon, eli todellakaan kaikki eivät pysty siihen.
Keskustelimme tästä joskus ystäväni kanssa, joka on opetellut laulamaan "örisemällä" ja on ihan muutamassa bändissäkin laulajana.

Pitäisiköhän sitten perustaa bändi, sillä minä pystyn örisemään ja kauan? :rolleyes:
ansku
Posted: 28.11.2004, 18:15

Puunhalaaja

Member No.: 19

Olen kyllä samaa mieltä siitä, ettei öriseminen voi olla mikään easy way of going. Paljoakaan en asiasta tiedä, mutta luulisi olevan vaikeaa saada äänensä pysymään kunnossa tuollaisella "karkealla" tavalla laulamalla. Tai siis, miten ääni kestää? *ihailua*
Sunar
Posted: 30.11.2004, 20:53

Rappioitunut admin

QUOTE (Nightwolf @ Nov 28 2004, 06:10 PM)
QUOTE (Waeltaja @ Nov 28 2004, 04:20 PM)

Pitäisiköhän sitten perustaa bändi, sillä minä pystyn örisemään ja kauan? :rolleyes:

Jos kuulostaa riittävän hyvältä niin siitä vaan. Hommaat muutaman lahjakkaan bändikaverin, jotka kirjoittavat hyviä biisejä ja siinä se sitten on :D.

Itse joskus huumorimielessä kokeilin laulaa Joutsenlaulun karaokeversion mukana örinämeiningillä. En kovin pitkään jaksanut (paikalla ollut siskokaan ei kyllä olisi kovin pitkään jaksanut). Että eipä minusta örisijäksi ole. Eikä kyllä laulajaksikaan.
Moon_Child
Posted: 1.12.2004, 10:40

Member No.: 21

Itse en niin kauheasti välitä näistä "örinäbändeistä" mutta onhan niitä muutama mistä tykkään. Esim. Blind Stare, Children Of Bodom, Norther, ja Arch Enemy. Voi olla että tuosta joukosta mahdollisesti vielä unohtui jokin.

Se on tosiaan totta että tuo öriseminen vaatii todella paljon ääneltä ja myöskin jos ei osaa sitä oikeaa tekniikkaa se kuluttaa ääntä pahasti.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että ihminen joka örisee olisi jollain lailla parempi laulaja kuin ihminen joka laulaa puhtaalla äänellä. Kumpikin tapa vaatii samalla tavalla tiettyä tekniikkaa että se sujuisi.
Lazara
Posted: 1.12.2004, 11:33

Paha Kurki

Member No.: 14

CoB:ia tulee joskus kuunneltua (tosin en luokittele sitä örinäksi) ja Finntrollia. Trollhammaren on soinut liiankin monta kertaa päässä.. Finntrollilla on muuten eräs äärettömän huvittava biisi, jonka nimeä en nyt muista, mutta siinä oli ensin sellaista joikausta ja heti perään örinää. Nauratti kovasti, kun sitä kuuntelin. ^^
Mutta siis varsinaista Synkän synkkää/ Kuolema/ MaailmaOnP*rseestä- metallia en tunnusta kuuntelevani.
depi
Posted: 1.12.2004, 11:36

Ehkäpää

Member No.: 15

QUOTE (Lazara @ Dec 1 2004, 11:33 AM)
Finntrollilla on muuten eräs äärettömän huvittava biisi, jonka nimeä en nyt muista, mutta siinä oli ensin sellaista joikausta ja heti perään örinää. Nauratti kovasti, kun sitä kuuntelin. ^^

Se on sen niminen kipale kuin Jaktens Tid. Mutta joo, voin allekirjoittaa tuon mitä Laz sanoi. Ehkä hieman paremmin se minuun kuitenkin näyttää uppoavan, kuin häneen.
GloryAlmighty
Posted: 4.12.2004, 10:00

Syöjätär

Member No.: 31

Yhdyn edellisiin, elikä hieman olen kuunnellut mm. Bodomia ja Finntrollia mutta toistaiseksi pelottaa ihan liikaa kuunnella lisää :unsure: . Toisaalta, mitä enemmän kuuntelen, sitä enemmän tykkään.
Elaith
Posted: 4.12.2004, 12:42

Human

Member No.: 29

Kyllähän tuo mörinä menee laulutyylinä siinä missä muutkin. Riippuu täysin toteutuksesta ja muun musiikin laadusta siinä missä kaikessa muussakin musiikissa. Itsenään örröörrö ei minua häiritse ja sitä tyyliä käyttäviä bändejä on tullut kuunneltua pitkälti. Tälläkin hetkellä esim. np: Wintersun.

En jaksa käydä luettelemaan saati kategorioimaan mitään bändejä, mutta mainitsen kyseistä laulutyyliä omaavista bändeistä ehdottoman helmen (oikeastaan on helmi ihan yleisestikin ;)): Opeth. On ollut toinen ehdottomasta kaikkien yhtyeiden kärkikaksikostani (joista toinen Pain of Salvation) muutaman vuoden. Mikael Åkerfeldtin voittajaa en örrö-äänenkäytössä ole vielä löytänyt. Päälle päätteeksi tyyppi laulaa vielä todella kauniita puhtaita vokaaleja tasapainottamaan mättöä, sekä raskaat sähkökitara osuudet vaihtelevat upeiden akustisten fiilistelyjen välillä. Jos yhtye pitäisi luokitella, se lienee asettuisi "melodisen progedeathin" laatikkoon. Oli niin tai näin, mikäli koet tietäväsi tai haluavasi tietää maailman metalli-ilmiöistä mitään, on Opeth ehdotomasti vähintään tutustumisen arvoinen, sillä kyse on todellakin (tyyliltään, soundeiltaan, jne.) uniikista yhtyeestä, jonka tuntemattomuus (siis edes tutustumistasolla) on jo jonkin asteinen sivistysaukko hevidiggarin maailmankuvassa. Kyse on siis bändistä, joka ei ole kopioija, vaan edelläkävijä, jota muut tulevat (ja ovatkin jo) kopioimaan. Ei myöskään ole välttämättä niitä ns. helpoimpia bändejä. Toiset yksinkertaisesti hurahtavat, toiset eivät voi millään jaksaa. Kontrastit musiikin annissa ja toisaalta myös kappaleiden pituudet ovat usein mielipiteen jakajia. Ja kontrasteilla tarkoitan kontrasteja. Esim. NWkään ei loppujen lopuksi ole kovinkaan äärimmäinen "kaunis Tarja - gruesome hevi" kontrasti siinä missä vaikkapa Opethin My Arms Your Hearse -levy ja kokonaan akustinen Damnation -levy.

This post has been edited by Elaith on 4.12.2004, 14:52
Th@natoZ
Posted: 4.12.2004, 14:34

Webmaster & Mystery Man

Member No.: 23

QUOTE (depi @ Dec 1 2004, 09:36 AM)
QUOTE (Lazara @ Dec 1 2004, 11:33 AM)
Finntrollilla on muuten eräs äärettömän huvittava biisi, jonka nimeä en nyt muista, mutta siinä oli ensin sellaista joikausta ja heti perään örinää. Nauratti kovasti, kun sitä kuuntelin. ^^

Se on sen niminen kipale kuin Jaktens Tid. Mutta joo, voin allekirjoittaa tuon mitä Laz sanoi. Ehkä hieman paremmin se minuun kuitenkin näyttää uppoavan, kuin häneen.

Jaktens Tid=Metsästyksen Aika
depi
Posted: 4.12.2004, 21:25

Ehkäpää

Käytiinpäs tuon GloryAlmightyn kanssa kesällä Oulun Jalometalli festivaaleilla. Esiintyjistä suurin osa oli minulle ennestään tuntemattomia. Oikeastaan kaikki, lukuunottamatta For My Painia. 98% bändeistä oli juurikin sellaista örinöriörin-metallia, eikä sitä juurikaan paljoa jaksanut kuunnella. Lähes kaikki olivat samanlaista mättöä. Korvat siinä menivät. Kyllähän deathiä kuuntelee, mutta jos kymmenen samanlaista bändiä esiintyy peräkkäin, loppuu kiinnostus hyvinkin pian ainakin minun osaltani. Oli siellä toisena päivänä eräs todella hyvä bändi (arvatkaa kaksi kertaa muistanko mikä se oli, GA muistatko sinä?), jossa laulaja käytti sekä puhtaita vokaaleja että täyttä örinää. Oikein hyvä.
GloryAlmighty
Posted: 4.12.2004, 21:35

Syöjätär

QUOTE (depi @ Dec 4 2004, 07:25 PM)
Oli siellä toisena päivänä eräs todella hyvä bändi

Öö.. Muistan että se oli ehkä joku turkulainen bändi. Tai vaihtoehtoisesti tamperelainen. Muistan myös tarkalleen sen, mikä oli meidän sijaintimme ko. bändin soittaessa ja muistan, että he kuulostivat ihan mielenkiintoisilta, mutta ei, en muista nimeä.
Elaith
Posted: 4.12.2004, 22:07

Human

Member No.: 29

Noniin. Opeth se ei ollut, sillä keikkoja bändi ei ole Suomessa tehnyt kuin vuosi sitten syksyllä, mutta Opeth tekee homman vielä tuhat kertaa paremmin. Eli tutustumaan siitä. :P
depi
Posted: 4.12.2004, 22:16

Ehkäpää

QUOTE (Elaith @ Dec 4 2004, 10:07 PM)
Noniin. Opeth se ei ollut, sillä keikkoja bändi ei ole Suomessa tehnyt kuin vuosi sitten syksyllä, mutta Opeth tekee homman vielä tuhat kertaa paremmin. Eli tutustumaan siitä. :P

Käskystä. *armeija-asento*

Jos mitään oikein muistan se oli joku Pain Confessor tai joku vastaava.
kromisade
Posted: 5.12.2004, 11:13

Member No.: 32

Onkohan Children of Bodom ihan tätä kastia ainakaan nykyään..? :roska_silmassa:

Itse pidän tähän suuntaan menevistä bändeistä esimerkiksi Insomniumista, Mors Principium Estistä sekä Amoralista ja Diablosta. Tietysti mukana roikkuu myös EToS. Jöötteporibändeistä menee vanhan tuotannon osalta In Flames sekä Soilwork, Hypocrisy sekä Dark Tranquillity....

Jos tässä topikissa laulajan äänenkäytön perusteella luokitellaan, niin tuossa on minun listani tällaisista yhtyeistä.
GloryAlmighty
Posted: 5.12.2004, 12:13

Syöjätär

QUOTE (depi @ Dec 4 2004, 08:16 PM)
Jos mitään oikein muistan se oli joku Pain Confessor tai joku vastaava.

Hyvähyvähyvä! Niin olikin, Pain Confessors. Kuulosti silloin hyvältä, varmaan kuulostaa vieläkin.

This post has been edited by GloryAlmighty on 5.12.2004, 12:13
tutka
Posted: 7.12.2004, 13:12

Kivikasvo.

Member No.: 20

QUOTE (depi @ Dec 4 2004, 09:25 PM)
Käytiinpäs tuon GloryAlmightyn kanssa kesällä Oulun Jalometalli festivaaleilla. Esiintyjistä suurin osa oli minulle ennestään tuntemattomia. Oikeastaan kaikki, lukuunottamatta For My Painia. 98% bändeistä oli juurikin sellaista örinöriörin-metallia, eikä sitä juurikaan paljoa jaksanut kuunnella. Lähes kaikki olivat samanlaista mättöä. Korvat siinä menivät. Kyllähän deathiä kuuntelee, mutta jos kymmenen samanlaista bändiä esiintyy peräkkäin, loppuu kiinnostus hyvinkin pian ainakin minun osaltani. Oli siellä toisena päivänä eräs todella hyvä bändi (arvatkaa kaksi kertaa muistanko mikä se oli, GA muistatko sinä?), jossa laulaja käytti sekä puhtaita vokaaleja että täyttä örinää. Oikein hyvä.

Olikos paikalla sellainen bändi kuin Fore?(nimim. oon tuntenut rumpalin jotain 5 vuotta)
Whisp
Posted: 7.12.2004, 23:04

Member No.: 34

QUOTE (Elaith @ Dec 4 2004, 10:07 PM)

Minä kuulun siihen joukkoon kenelle tuo Opeth ei ole auennut. Johtuu varmasti pitkälti siitä, että olen kuunnellut vain Deliverancea, joka on kuulemma aika vaikeasti avautuva lätty. Muutenkin tuollainen lievä progeilu ei minuun niin hirveästi uppoa. Oli sitten mikä tahansa bändi kyseessä.

Metallia tulee kuunneltua aika laidasta laitaan, lähinnä kuitenkin tuota death metal puolta. Myös doom ja tuollainen "tunnelmallinen" metalli iskee. Olen täysin hurahtanut myös naissolisteilla varustettuihin metallibändeihin. Örinä ei ole mikään ongelma. Kaikkeen tottuu.

Ja tuo Pain Confessor (muistaakseni Hämeenlinnasta) on kieltämättä ihan hyvää. In Flamesmaista paahtoa.
0 User(s) are reading this topic (0 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
DealsFor.me - The best sales, coupons, and discounts for you

Topic OptionsPages: (2) [1] 2 

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.5187 seconds | Archive